(billede af Niels i huset eller ikon?)

Et brand skal få folk til at drømme

I en tid hvor digitalisering og fokus på taktiske reklamer står højt på agendaen, er det vigtigt at fastholde, at en klog og konstant investering i markedsføring af virksom­hedens brand er vejen til langsigtet værdi og gode priser.

 

Kortsigtede løsninger baseret på pris og CTA’er kan ikke stå alene, hvis virksomheden skal imødegå pres fra konkurrerende brands og generiske produkter, der effektivt løser samme behov. Mange kan lave velsmagende appelsinsodavand, men ingen har en så playfull og følelsesmæssig stærk platform som Fanta.

 

Derfor skal der løbende arbejdes med at tilføre brandet værdi i forhold til omverden. Brandet skal inspirere og skabe drømme ud over de konkrete produktegenskaber.

 

Succesfulde brands fortæller,

hvorfor de er relevante gennem

den værdi, de skaber for kunden

En væsentlig del af marketingstrategien er virksomhedens brandingstrategi med bl.a. en kernehistorie, positionering i markedet og værditilbud. Det er fundamentet for at skabe en konkurrencefordel og dermed langsigtet vækst. I CMO Survey 2021 peger eksperterne netop på, at et af de vigtigste fokusområder fremadrettet er branding strategi, hvor virksomhederne fokuserer på at få en klar positionering i markedet – og et knivskarpt værditilbud.

 

Opfattelsen af dit brand har

stor betydning, heldigvis

har du selv stor indflydelse

Brand positionering afgør, hvordan målgruppen opfatter dit brand eller produkt så det adskiller sig fra dine konkurrenters. Målet med positioneringen er derfor at skabe og fastlægge identiteten af dit brand eller produkt, så målgruppen opfatter det på en bestemt måde. Brand positionering adskiller dit brand fra konkurrenterne og skaber en præference, så det bliver valgt af målgruppen.

 

Gennem brand positionering kan du ændre din målgruppes opfattelse af din virksomhed eller dit produkt i en ønsket retning, mens du samtidig adskiller dig fra konkurrenterne. Målet er at skabe et unikt indtryk af dit brand hos din målgruppe med afsæt i unikke selling points (USP’er) og emotionelle selling pionts (ESP’er). Målrettet branding kan være særdeles profitabelt, når det skabes i forlængelse af virksomhedens DNA, men spørgsmålet er naturligvis, hvordan du bedst positionerer dit brand i markedet?

 

Har du styr på din value proposition

Value proposition eller på dansk værditilbuddet er den værdi, virksomheden lover at levere til kunderne, hvis de vælger at købe deres produkt eller serviceydelse.

 

(boks)

Virksomhedens værditilbud beskriver

·   Hvordan dens produkt eller serviceydelse løser problemer og opfylder kundens behov

·   Hvilke fordele kunder kan forvente

·   Hvorfor kunder skal købe fra dig og ikke fra konkurrenterne

 

Værditilbuddet er en af de vigtigste årsager til konver­tering og salg. Det er det første man ser på hjemmesiden, i annoncen eller på billboardet. Ikke desto mindre viser en undersøgelse fra HubSpot, at 54% af virksomhederne overhovedet ikke har fokus på at optimere deres værditilbud. Har jeres virksomhed et klart værditilbud?

 

Konkret består et godt værditilbud af en overskrift, der beskriver den/de endelige fordele, virksomheden tilbyder kunden. Dernæst et kort underafsnit, der fortæller, hvad der tilbydes, til hvem og hvorfor. Det kan understøttes af konkrete produkt features.

 

Hvad er det rigtige kundesegment og

hvad er deres behov eller problem?

Virksomhedens kunder er både eksisterende kunder og potentielle nye kunder, der endnu ikke handler hos jer.

 

Ved at få identificeret sine kundesegmenter får virksomheden et klart billede af, hvilke segmenter, der er mest interessante. Den store viden om kundesegmentet giver samtidig mulighed for på forhånd at optimere eksempelvis produkttilbud, ydelser, prissætning og markedsføring.

 

Når jeres kundesegment er på plads, skal der udarbejdes personaer. De hjælper med at målrette jeres kampagner og budskaber. Personas er semi-fiktive personer, som hver især er repræsentativ for en vigtig del af jeres målsegment. Med dem defineret er det nemmere at få gjort et markedsføringsbudskab relevant og målrettet.

 

 

 

En god markedsføringsplan

giver målbare resultater

En god måde at strukturere jeres marketingindsatser i forhold til jeres forretningsmæssige mål er at udarbejde en årlig markedsføringsplan.

 

Den indeholder en beskrivelse af, hvordan I vil markeds­føre jeres produkt, serviceydelser og jeres virksomhed. En god markedsføringsplan sikrer, at alle i virksomheden forstår, hvad I vil opnå med jeres markedsføring og hvordan den eksekveres. Uden en plan kan jeres indsat­ser nemt blive ukoordinerede. Det bliver svært at lave klare målsætninger og sætte tal på det budget, der er behov for – samt at vide, hvilke ressourcer, outsourcing og evt. ansættelser indsatserne vil kræve i løbet af året.

 

Succes kræver en effektiv

go-to-market strategi

En go-to-market strategi er en taktisk handlingsplan, der skitserer de nødvendige skridt for at lykkes på et nyt marked eller med en ny kunde. Den kan bruges på stort set alt lige fra lancering af nye produkter og tjenester til genstart af din virksomhed eller brand – eller måske udrulning af et nuværende produkt på et nyt marked.

 

En go-to-market strategi kan betragtes som en specifik del af din markedsføringsplan, der har fokus på ét produkt eller én ydelse. En go-to-market strategi præciserer, hvorfor du lancerer dit produkt, hvem det er til, og hvordan du skal tackle det aldrig lette job at få målgruppen til at engagere sig i produktet og købe det.

 

Det tvinger dig til at gennemtænke de behov, udfordringer og problemer, dine kunder står over for, når de præsenteres for dit produkt. Det sikrer, at du kan give dem den bedst mulige oplevelse og opbygge tillid til dem.

 

Vores marketingstrategi discipliner

  •   Positionering af jeres brand
  •   Value proposition
  •   Målgruppe -og persona beskrivelse
  •   Konkurrent -og markedsanalyse
  •   Markedsføringsplan
  •   Go-to-market strategi

 

CASE STORY

En mindre biotek virksomhed, Fenucure Medical, stod foran en relancering af sin specialtandpasta Fenucure. Ved at forstå virksomhedens kernehistorie, få defineret kundesegmenterne og beskrive de unikke produktfordele, fik vi udarbejdet det særlige værditilbud. Og det var, at Fenucure er effektiv mod tandkødsbetændelse, fordi det er baseret på et naturligt ekstrakt af bukkehornsfrø, der er kendt for sine antiinflammatoriske egenskaber. Det gav Fenucure Medicals tandpasta en langt skarpere position i markedet, som både styrkede salget til detailhandlen og relanceringen til tandlæger og slutbrugere.