Bonfire web – forankring af strategier den 23. marts 2021
(Foto af Michael i huset eller ikon?)
Dream big.
Set goals.
Take action!
De tre sætninger her kan de fleste ledere genkende sig selv i, når de går i gang med strategiarbejdet. De to første udsagn går det som regel også ret godt med, men når det kommer til at ”take action”, så halter det.
Analyser viser, at det faktisk er hele 76% af alle strategier, der fejler, når de skal implementeres. Og sådan har det været gennem de sidste mange år, hvor McKinsey har lavet deres analyse. Vi formår altså ikke at lære af vores fejl og løber igen og igen hovedet mod den samme mur. Vi formår ikke at forankre vores drømme og mål i organisationen, så de bliver indfriet.
Og hvorfor gør vi så ikke det?
”Kultur spiser strategi til morgenmad”
Den altoverskyggende årsag til, at vi er så dårlige til at implementere strategi skal findes i vores manglende evne til at engagere vores medarbejdere. Over 75% af medarbejderne kan nemlig ikke se meningen med de strategiske tiltag, der skal sættes i gang, og det peger direkte ind i vores kultur. ”Culture eats strategy for breakfast” skrev Peter Drucker i en bog, og det rammer utrolig godt hovedet på sømmet. Hvis vi skal lykkes med at forankre vore strategier, så kræver det, at vi kommunikerer og motiverer vores medarbejdere, så de ser meningen med de forandringer og nye initiativer, vi ønsker at implementere.
Kultur er nøglen til
en succesfuld forankring
Kultur er ret beset det aftalegrundlag, der skal ligge i enhver virksomhed. Vores aftaler omkring adfærd i forhold til ledelse, hverdagens gøren og laden, kommunikation internt såvel som eksternt, og netop derfor er det så vigtigt, at vi tænker kultur ind i vores branding og kommercielle strategier. Om det er en ny hjemmeside, ny folder eller en helt ny visuel profil, så kræver det, at vi indarbejder det i vores kultur og sikrer, at alle medarbejdere bliver stolte ambassadører af det. Vi må ikke tage for givet, at det sker af sig selv.
Trivsel og indsigt er forudsætninger
for fremtidens bæredygtige vækst
Gør vi noget ud af forankringen af vores strategiske tiltag, så kan vi sikre, at vi opnår en bæredygtig vækst i virksomheden. Og med bæredygtig mener vi i denne kontekst, at det er en naturlig, blivende og vedvarende vækst, der forankrer sig naturligt i virksomheden.
Medarbejderne er klare på deres eget og virksomhedens formål og kender deres egen vigtige rolle i det nye. De vil møde op med højere engagement og motivation, hvilket kan måles direkte i kunderelationerne og på bundlinjen.
Vi arbejder i dag med forankring af strategier som en integreret del af vores proces gennem workshops, leder- og teamudvikling. De fleste af vores kunder er større organisationer, der har opsøgt den viden, vi kan give dem. Men vi oplever også en ny trend, hvor mindre organisationer bruger vores ekspertise til at sikre bæredygtig vækst i en konkurrencepræget verden, hvor man også skal dyrke de dygtige medarbejdere – og tiltrække nye talenter.
(boks)
Bæredygtig strategi og vækst
(Boks)
Casestory
Bare 7-8 linjer ud fra forankring eller bæredygtig vækst (i dette format) + et billede/logo (hvis muligt).